تبلیغات
دانش - آشنایی با مترو بوداپست
پنجشنبه 8 بهمن 1388  03:45 ق.ظ    ویرایش: - -
توسط: دانش
نوع مطلب: اشنایی با مترو ،

مترو بوداپست سومین مترو قدیمی در جهان است

مترو بوداپست- پایتخت مجارستان- در سال 1896 احداث شد و با 3 خط و 40 ایستگاه، روزانه 1.27 میلیون نفر را جابه‌جا می‌كند.

طول سیستم 32.1 كیلومتر و خط چهارم آن در دست احداث است كه تا سال 2011 به بهره‌برداری می‌رسد. خط پنجم نیز جزو طرح‌های آتی است.

با وجود مخالفت مقامات در مورد تردد به صورت روگذر در خیابان آندراسی، زیباترین خیابان بوداپست و جزو فهرست به ثبت رسیده در میراث جهانی یونسكو، هدف اصلی خط یك مترو، انتقال افراد به سیتی پارك بوداپست است.

مجلس ملی در سال 1870 طرح مترو را تصویب كرد و احداث آن در سال 1894 به یك شركت آلمانی سپرده شد. 2000 كارگر كمتر از دو سال خط یك را تكمیل كردند.

هم اینك یكی از واگن‌های اصلی آن زمان در موزه ساحلی ترولی نگه‌داری می‌شود.

خط یك:

خط یك به رنگ زرد دارای 11 ایستگاه است، 9 تای آن در زیر زمین قرار دارد. طول خط 3.7 كیلومتر است.

با هر 2 دقیقه یك بار تردد، 103.000 نفر جابه‌جا می‌شوند.

در دهه 80 تا 90، خط یك مورد بازسازی اساسی قرار گرفت.

طبقات، نیمكت‌ها، در و پنجره‌های چوبی و چراغ‌های هریك از ایستگاه‌ها با تصاویر و اطلاعاتشان خود یك موزه است. هنرهای دستی آن زمان در بعضی ایستگاه‌ها به نمایش گذاشته شده است.

طرح احداث دو خط بعدی از شمال به جنوب و غرب به شرق مربوط به 1942 بود.

خط 2:

خط 2 به رنگ قرمز، دو ایستگاه‌ اصلی راه‌آهن را به هم متصل می‌كرد و با آن‌‌كه قرار بود در سال 1955 تكمیل شود بنا‌به دلایل مالی و سیاسی با تاخیر در سال 1970 افتتاح شد.

در سال 1973 خط 2 گسترش یافت و طول آن به 4.4 كیلومتر رسید.

خط 2 مورد بازسازی اساسی قرار گرفته و هم اینك دارای ایستگاه‌های بسیار مدرن در بوداپست است.

آسانسورها در قسمت ورودی ایستگاه‌ها قرار دارد. تهویه مطبوع نیز در همه جا دیده می‌شود.

خط 3:

احداث خط 3 به رنگ آبی در سال 1970 آغاز و در 1976 با شش ایستگاه افتتاح شد. امروزه با 20 ایستگاه و 17 كیلومتر طول از شمال به جنوب، طولانی‌ترین خط بوداپست است.

گسترش خط 3 به سمت شمال و جنوب ادامه دارد. 

رنگ سبز برای خطوط راه‌آهن حومه و اطراف بوداپست استفاده می‌شود.

خط 4:

فكر احداث خط 4 به 1972 برمی گردد. اما ساخت آن در سال 2007 آغاز و تا 2010 یعنی بعد از 37 سال به پایان می‌رسد.

چهار ایستگاه به خط 4 اضافه و با 11 ایستگاه به 10.3 كیلومتر می‌رسد.

خط 4 جنوب بوداپست را به شمال متصل خواهد كرد. فاز اول به طول 7.5 كیلومتر با 10 ایستگاه تا سال 2011 و فاز دوم به طول 3 كیلومتر تا سال 2013 تكمیل می‌شود. خط 4 كاملا اتوماتیك و بدون راننده خواهد بود.

خط 5:

خط 5 در مرحله ابتدایی است و راه‌آهن حومه را به شمال و جنوب متصل می‌كند. تاریخ شروع طرح معلوم نیست.

از سال 1973 تاكنون مسئولیت مترو به شركت حمل‌ونقل بوداپست واگذار شده است.

اطلاعات كلی:

بلیت‌ها قبل از رسیدن به پله برقی توسط ماشین‌های نارنجی معتبر می‌شوند، از آن‌جا كه بلیت‌ها توسط ماموران در جاهای مختلف چك می‌شود، تا زمان خروج از مترو باید حفظ شود. قرار است این روش اتوماتیك شود.

متاسفانه در همه ایستگاه‌ها تسهیلات برای افراد ناتوان وجود ندارد.

كشیدن سیگار، خوردن و نواختن موسیقی ممنوع است.

بیمه حوادث هم‌زمان با تهیه بلیت امكان‌پذیر است.

بلیت:

بلیت برای یك بار سفر در مترو و یا سایر وسایل‌نقلیه و همچنین برای سه یا پنج ایستگاه با 60-30 دقیقه اعتبار موجود است.

همچنین امكان تهیه بلیت‌های یك‌روزه، 3 روزه، یك‌هفته‌ای، دو هفته‌ای، 30 روزه و یك‌ساله با 10 بلیت اضافه به عنوان تخفیف وجود دارد.

با كارت بوداپست امكان سفر در كلیه وسایل نقلیه فراهم است و برای توریست‌هایی كه قصد بازدید از بسیاری از مكان‌های دیدنی و شركت در برنامه‌ها را طی دو یا سه روز دارند، به صرفه است.

ساعت كار:

ساعت كار قطارهای مترو از 4:30 صبح تا 11:10 دقیقه شب است. اوج شلوغی بین ساعات 8-6 صبح و 5-2 بعد از ظهر است و قطارها هر 3-2 دقیقه یك‌بار تردد می‌نمایند.

سایر موارد:

در اوایل قرن 2000 استفاده از تلفن موبایل در خطوط مترو امكان‌پذیر شد.

در خطوط 2 و 3 هنوز از واگن‌های نظیر مسكو، پراگ، صوفیه و ورشو استفاده می‌شود.

به جز خط 3 كه سرعت و توقف آن توسط برنامه‌ای خاص تنظیم می‌شود، قطارها دارای دو راننده‌اند.

بیشتر ایستگاه‌ها در زیر زمین قرار دارند.

در زمان حمله هوایی یا حوادث غیرمترقبه، امكان اسكان 220.000 نفر با تامین آب آشامیدنی و شستشو وجود دارد.

از پناهگاه مخفی متصل به خط 2 و مجلس كه در دهه 1950 برای مقامات آن زمان در عمق 39 متری ساخته شد، می‌توان 2200 نفر را در زمان حملات هوایی یا هسته‌ای با امكان دسترسی به ترمینال‌های شمال و جنوب پناه داد. امروزه این مكان، تعطیل و مورد بحث است.

ورودی‌های مترو بوداپست الگوی ساخت ورودی‌های مترو نیویورك بود.

(همشهری انلاین)

   


نظرات()  
Abbey
جمعه 17 آذر 1396 05:53 ب.ظ
Its like you read my mind! You seem to know a lot about this, like you wrote the book in it or
something. I think that you can do with some pics to drive the message home a
little bit, but instead of that, this is fantastic blog.
A fantastic read. I will certainly be back.
Foot Pain
دوشنبه 16 مرداد 1396 09:49 ب.ظ
What's up i am kavin, its my first occasion to commenting anywhere,
when i read this paragraph i thought i could also make comment due
to this sensible piece of writing.
Foot Issues
شنبه 14 مرداد 1396 09:55 ق.ظ
hello there and thank you for your info – I have definitely picked
up anything new from right here. I did however expertise a few technical points using this web
site, as I experienced to reload the site a lot of times previous to I could get
it to load properly. I had been wondering if your web host is OK?

Not that I'm complaining, but sluggish loading instances times will sometimes affect your placement in google and can damage your high-quality
score if ads and marketing with Adwords. Anyway I am adding this RSS
to my e-mail and could look out for much more of your respective intriguing content.
Ensure that you update this again soon.
danndiaz.weebly.com
شنبه 31 تیر 1396 07:33 ب.ظ
Hi! Do you know if they make any plugins to assist with SEO?
I'm trying to get my blog to rank for some targeted keywords but I'm not seeing very good results.
If you know of any please share. Thank you!
BHW
پنجشنبه 31 فروردین 1396 05:34 ق.ظ
Awesome post.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

دانش