تبلیغات
دانش - آشنایی با مترو كی‌یف
سه شنبه 6 بهمن 1388  02:37 ق.ظ    ویرایش: - -
توسط: دانش
نوع مطلب: اشنایی با مترو ،

سیستم مترو كی‌یف از سایر متروهای اتحاد جماهیر شوروی سابق كه دكوراسیون رنگین و پر‌ نور دارند، مستثنی نیست

سومین خط مترو اتحاد جماهیر شوروی سابق بعد از مسكو و سنت‌پترزبورگ در شهر كی‌یف - پایتخت اوكراین- ساخته شد.

مترو كی‌یف دارای 3 خط و 46 ایستگاه است كه اكثرا در زیر زمین هستند. دیوار ایستگاه‌ها ستونی یا دروازه‌ مانند است.

یكی از عمیق‌ترین ایستگاه‌های دنیا آرسنالنا در 102 متری سطح زمین در كی‌یف قرار دارد و می‌توان از آن به عنوان پناهگاه استفاده كرد.

طول سیستم 59.7 كیلومتر و تعداد قطارها 664 عدد می‌باشد. ساعت كار مترو از 6 بامداد تا نیمه شب است و روزانه 1.7 میلیون نفر یعنی %34 جمعیت شهر را جابه‌جا می‌كند. در سال 2005 تعداد سفرهای شهری از مرز 600 میلیون هم گذشت.

تاریخچه:

فكر احداث مترو كی‌یف به سال 1916 برمی‌گردد. یعنی زمانی كه یك تاجر روسی- آمریكایی درصدد تامین بودجه و نظارت بر ساخت آن برآمد اما به دلیل جنگ‌های داخلی و جنگ جهانی دوم تا سال 1949 به تعویق افتاد. 11 سال بعد 5.2 كیلومتر از خط مترو به بهره‌برداری رسید و 5 ایستگاه آن غرب به شرق شهر را پوشش ‌داد. خط یك تا سال 2003 طی مراحل مختلف گسترش یافت.

احداث خط دوم در دهه 1970 شروع و در 1976 سه ایستگاه اول آن مورد بهره‌برداری قرار گرفت. امتداد آن به سمت شمال و جنوب و تا 1981 و 1984 همچنان رو به گسترش بود.

احداث خط سوم، در سال 1981 آغاز و سه ایستگاه اول آن در 1989 افتتاح شد. این خط در محور شمال- جنوب قرار دارد و ایستگاه‌های میانی آن تا سال 2006 افتتاح گردید.

معماری:

سیستم مترو كی‌یف از سایر متروهای اتحاد جماهیر شوروی سابق كه دكوراسیون رنگین و پر‌ نور دارند، مستثنی نیست. ایستگاه‌های قدیمی با دقت و جزء به جزء تزیین شده‌اند و نمادی از معماری استالینی بعد از جنگ و نقش‌ونگارهای سنتی اوكراینی است.

ایستگاه‌های بعد از 1963 ظاهر ساده‌تر و شاعرانه‌تری دارند.

در دهه 1970 معماری و دكوراسیون آن‌ها متحول شد و در دهه 1980 در مقایسه با سایر شهر‌ها ابتكار بیشتری پیدا كرد.

تغییر نورپردازی، دكوراسیون و سمبل‌ها بعد از فروپاشی شوروی سابق، شكوه اولیه ایستگاه‌های قدیمی را از بین برد.

مدیریت:

مترو كی‌یف زیر نظر شهرداری است كه در اوایل دهه 1990 خصوصی و از وزارت راه جدا شد. مترو دارای چندین هزار نفر كارمند و كارگر است كه اكثرا در تونل‌ها و در طول مسیر مشغول كارند. درآمد مترو از ‌فروش بلیت و تبلیغات گسترده است.

كیفیت:

اكثر مردم از وضعیت مترو به دلیل تغییرات اساسی سال‌های اخیر كه گوی سبقت را از بسیاری از شهرهای غربی ربوده است، راضی هستند.

حضور پلیس در همه ایستگاه‌ها، متكدیان و افراد مست را از مترو دور می‌كند.

دوربین‌های نظارتی برای جلوگیری از اقدامات تروریستی در تمام ایستگاه‌ها نصب شده است.

قطارها از داخل و خارج تعمیر، تعویض یا جدید شده‌اند.

اجازه ورود دوچرخه و هیچ حیوانی به داخل واگن‌ها داده نمی‌شود.

عكاسی غیرحرفه‌ای عامه‌پسند نیست و فیلم‌برداری همچنان ممنوع است.

طرح‌های آتی:

با انجام طرح‌های آتی طول سیستم بین سال‌های 2035-2030 تقریبا دو برابر و تعداد ایستگاه‌ها از 45 به 100 عدد می‌رسد و كل كی‌یف و فرودگاه بریسپیل را پوشش خواهد داد.(همشهری انلاین)

   


نظرات()  
tarahconcienne.hatenablog.com
چهارشنبه 28 تیر 1396 12:00 ب.ظ
I'm gone to convey my little brother, that he should also pay a visit this website on regular basis to
take updated from hottest news.
BHW
پنجشنبه 31 فروردین 1396 02:32 ق.ظ
I've read some just right stuff here. Definitely price bookmarking for revisiting.
I wonder how a lot attempt you set to make this kind of great informative web
site.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

دانش