تبلیغات
دانش - آشنایی با مترو باكو
سه شنبه 6 بهمن 1388  02:33 ق.ظ    ویرایش: - -
توسط: دانش
نوع مطلب: اشنایی با مترو ،

آثار هنری ایستگاه‌ها نشان‌دهنده فرهنگ و تاریخ این منطقه هستند

مترو باكو- پایتخت جمهوری آذربایجان- در سال 1967 افتتاح شد و هم‌اینك دارای 2 خط، 21 ایستگاه و 32 كیلومتر طول است.

تا قبل از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق، مترو باكو شباهت زیادی به سیستم مترو شوروی داشت. ایستگاه‌های مركزی عمیق و دكوراسیون‌های نفیس آن تلفیقی از ارزش‌های ملی و سنتی آذربایجان و ایدئولوژی شوروی بود.

تاریخچه:

طرح اولیه سیستم انتقال سریع در باكو به دهه 1930 برمی‌گردد.

بعد از گذراندن جنگ جهانی دوم بدون شكست در برابر آلمان‌ها و فراتر از آن تبدیل شدن به قطب استراتژی قفقاز، جمعیت این منطقه از مرز یك میلیون نفر گذشت و این خود مجوز لازم برای احداث مترو طبق قانون شوروی بود.

در سال 1947 احداث مترو توسط وزرای شوروی تصویب و عملیات در سال 1951 شروع شد.
در نوامبر 1967 مترو باكو با 6.5 كیلومتر طول، به عنوان پنجمین سیستم انتقال سریع در شوروی سابق به مناسبت پنجاهمین سالگرد انقلاب اكتبر افتتاح شد.

دو خط مترو باكو در مركز شهر یعنی در ترمینال راه‌آهن همدیگر را به صورت متقاطع قطع می‌كنند.

خط یك از جنوب‌غربی آغاز می‌شود، به سمت شمال و جنوب‌شرقی امتداد دارد و در سه مرحله افتتاح گردید.

خط 2 به موازات دریای خزر آغاز و بعد از پیوستن به خط یك در ترمینال راه‌آهن به طرف غرب و شمال‌غربی امتداد می‌یابد.

ناآرامی‌های سیاسی، درگیری‌های نظامی و بحران مالی ناشی از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، ادامه فعالیت احداث مترو را مختل كرد.

به علاوه وقایع دهه 1990 یعنی حمله تروریستی جولای  1994 كه 13 كشته و 42 زخمی در پی داشت و انفجار قطار در اكتبر همان سال كه 289 كشته و بیش از 300 زخمی به دنبال داشت، هر دو مترو را تحت ‌تاثیر قرار داد.

در اواسط سال 2000 احداث بخش پایانی خط 2 كه از سال 1994 معلق مانده بود، مجددا آغاز و در سال 2008 تكمیل گردید.

در همین سال، تقی احمداف، رییس مترو باكو، طرح احداث 41 ایستگاه جدید را كه دسترسی به ترمینال جدید اتوبوس‌رانی و فرودگاه بین‌المللی را پوشش خواهد داد، اعلام كرد.

ایستگاه‌ها:

به دلیل ناهموار بودن شهر، بسیاری ایستگاه‌ها خیلی عمیقند و می‌توان از آن‌ها به عنوان پناهگاه حملات هسته‌ای استفاده كرد.

بیشتر ایستگاه‌ها با استفاده از موزاییك، مجسمه و نقوش برجسته تصاویر باارزشی دارند و بقیه نشان‌دهنده فرهنگ و تاریخ آذری هستند.

بعد از فروپاشی شوروی، اسامی و دكوراسیون بعضی ایستگاه‌ها طبق ایدئولوژی جدید تغییر كرد.

قطار:

در سال 2005، سیستم مترو 228 دستگاه قطار داشت كه 43تای آن 4 واگنه بودند.

بلیت:

در سال 2006، مدیریت مترو سیستم پرداخت جدیدی را معرفی كرد و به جای استفاده از بلیت از جدیدترین سیستم كارتیRFID بهره برد.

قیمت كارت‌ها 2 منات و قابل شارژ هستند.

دسترسی به این سیستم جدید همیشگی بوده و در بین مسافران متداول شده است.

با یك منات، می‌توان كارت را معادل 20 بلیت شارژ كرد.

كارت‌ها چندین‌بار قابل استفاده هستند و با یك كارت چند نفر می‌توانند از مترو استفاده كنند.  (همشهری انلاین)

   


نظرات()  
Madison
جمعه 17 آذر 1396 04:17 ق.ظ
Thanks for the auspicious writeup. It if truth be told was a amusement account it.
Glance advanced to far delivered agreeable from you!
By the way, how can we communicate?
How we can increase our height?
جمعه 24 شهریور 1396 08:52 ب.ظ
Hello there, I found your web site via Google even as searching for a comparable topic, your web site got here up, it appears great.
I've bookmarked it in my google bookmarks.
Hello there, simply become aware of your weblog thru
Google, and located that it's really informative.
I'm gonna be careful for brussels. I will be grateful in the event you continue this in future.
A lot of people can be benefited from your writing.
Cheers!
How do you get taller in a day?
جمعه 10 شهریور 1396 09:53 ق.ظ
Undeniably believe that that you stated. Your favourite reason appeared to be at the web the simplest factor to take into account of.
I say to you, I certainly get irked even as
folks think about concerns that they plainly do not recognise about.

You managed to hit the nail upon the top and defined out the entire
thing without having side effect , people can take
a signal. Will likely be back to get more. Thanks
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

دانش