تبلیغات
دانش - آشنایی با مترو ورشو
دوشنبه 5 بهمن 1388  02:01 ق.ظ    ویرایش: - -
توسط: دانش
نوع مطلب: اشنایی با مترو ،

مترو ورشو دارای یك خط، 21 ایستگاه و 23.1 كیلومتر است

مترو ورشو- پایتخت لهستان- در سال 1995 شروع به كار كرد و در سال 2008 تكمیل شد.

تنها خط مترو ورشو از شمال به جنوب امتداد دارد و مركز پرجمعیت این شهر را به حومه وصل می‌كند.

هر روز 430.000 نفر با مترو سفر می‌كنند.

تاریخچه:

به دنبال طرح آمارگیری جمعیت در 1918، احداث مترو به منظور حل مشكل حمل‌ونقل به خصوص در مركز شهر مطرح شد.

مترو ورشو تحت تاثیر جنگ جهانی دوم و جنگ سرد بوده است. در دهه 1950 در حالی كه جنگ سرد رواج پیدا كرد، طرح‌های استراتژیك شوروی نیاز به سیستم حمل‌ونقل مطمئنی در طول رودخانه ویستولا داشت. یكی از راه‌های دستیابی به این امر ایجاد سیستم عمیق مترو در ورشو در 46 متری زمین بود كه مرتبط با خطوط راه‌آهن باشد تا بتوان از آن در انتقال سربازان استفاده كرد.

كار احداث تقریبا در 17 نقطه مختلف در دو طرف رودخانه آغاز و تا سال 1953، 771 متر تونل ساخته شد. اما بعد از درگذشت استالین تمام كارها به بهانه مشكلات فنی متوقف شد. سرانجام اولین تونل در سال 1984 ساخته شد. با نبود بودجه، برنامه‌ریزی ضعیف و تنش بوروكراسی، كار خیلی كند پیش می‌رفت، سرعت آن بیشتر از 2 متر در روز نبود.

مترو سرانجام در سال 1995 با 11 ایستگاه افتتاح شد.

بلیت:

شاید در میان سیستم‌های مترو دنیا، مترو ورشو تنها موردی باشد كه بلیت آن توسط خود شركت حمل‌ونقل فروخته نمی‌شود و باید آن را از دفاتر پست، فروشگاه‌ها و روزنامه‌فروشی‌ها تهیه كرد. بلیت مترو در تمام وسایل‌نقلیه عمومی شامل اتوبوس، تراموا، قطارهای حومه قابل استفاده است.

امكان استفاده از كارت ارزان‌تر از بلیت كه تا 3 ماه قابل شارژ است، وجود دارد.

قطارها:

قطارهای اولیه همگی ساخت روسیه بودند و در سال 1990 یعنی 5 سال قبل از افتتاح مترو به عنوان هدیه‌ از طرف اتحاد جماهیر شوروی سابق وارد ورشو شدند. قطارهای بعدی به ترتیب در سال‌های 1994 و 1997 از طریق سنت‌پترزبورگ وارد شدند.

در 1998، 108 واگن جدید به شركت آلستوم سفارش داده شد كه همگی در سال 2005 تحویل گردید. ورشو در سال 2006 نیز به روسیه سفارش واگن داد و همه را در سال 2007 دریافت كرد.

به طور كلی از مجموع 40 قطار موجود، 15 تا ساخت شوروی سابق، 7 مورد ساخت روسیه كنونی و 18 قطار محصول شركت آلستوم است.

طرح‌های آتی:

در آینده دو ایستگاه به این خط اضافه خواهد شد. این دو ایستگاه جزو طرح اولیه خط یك بوده‌اند كه برای پایین آمدن هزینه‌ها به طور موقت حذف شدند.

قرارداد ساخت بخش اصلی خط 2 شامل 7 ایستگاه از غرب به شرق در 28 اكتبر 2009 بسته شد. قرار است ساخت آن در سال 2010 آغاز و در حالت خوش‌بینانه تا سال 2012 پایان یابد. بیشتر بودجه این بخش از سوی اتحادیه اروپا تامین می‌شود. تكنولوژی ساخت این بخش متفاوت با خط یك و با سرعت بیشتری است. فاز‌ دوم آن شامل 28 ایستگاه بعدا ساخته می‌شود.

خط كوتاه 3 نیز كه از مركز به سمت جنوب خواهد بود، جزو برنامه‌های آینده است.(همشهری انلاین)

   


نظرات()  
http://dirtyband9595.jimdo.com/
سه شنبه 2 خرداد 1396 01:26 ب.ظ
I'm curious to find out what blog system you are utilizing?
I'm experiencing some small security issues with my latest website and I would like to find something more risk-free.

Do you have any suggestions?
BHW
چهارشنبه 30 فروردین 1396 07:09 ب.ظ
Your style is unique compared to other folks I have read stuff from.
Thanks for posting when you've got the opportunity, Guess I will just
bookmark this site.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

دانش